سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ضمن تاکید بر اینکه نبود استراتژی ثابت و مدون برای صنعت خودرو کشور، سبب شده که با هر تغییر، نقشه و مسیر راه صنعت هم تغییر کند، این موضوع را از جمله اصلیترین موارد عدم توسعه صنعت دانسته و معتقد است چنانچه با قید فوریت برای رفع مشکلات مجموعه صنعت خودرو (خودروسازی و قطعهسازی) چارهاندیشی نشود، نابودی این ...
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر پروژه رنو در ایران به راه میافتاد و البته اگر تحریم نمیشدیم؛ ایران میتوانست مانند کشورهایی مانند برزیل، ترکیه و چین میزبان خودروسازان بزرگ دنیا باشد و در آن صورت، رقابتی واقعی در بازار خودروی کشور شکل میگرفت.
در سالهای گذشته خرید بلیت اتوبوس به راحتی امکانپذیر بود، تنها در زمانهای نزدیک به تعطیلات بزرگ مانند نوروز آنهم در روزهای پایانی سال به سختی میشد بلیتی برای سفر پیدا کرد. اما در حال حاضر خرید بلیت در روزهای عادی هفته بدون تعطیل هم به دشواری امکانپذیر است، ضمن آنکه سنت عجیبی در این سالها شکل گرفته که به فروش روزانه بلیتها برمیگردد..
موسسه فرهنگیمطبوعاتی صمت همواره تلاش داشته در راستای رسالت خود و آگاهسازی جامعه، موضوعات و چالشهایی که بهویژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور وجود دارند را در قالب میزگردها و نشستهایی با حضور مسئولان مربوطه و صاحبنظران امر مطرح کند تا شاید گرهی بگشاید و در مسیر رسالت خود شفافیت را به ارمغان بیاورد.
یک کارشناس صنعت خودرو، گفت: در حال حاضر انحصاری که وجود دارد در خصوص واردکنندگان خودروهای چینی است، اما در بخش خودروهای تولید داخل قیمت کارخانه مناسب است و قیمت بازار بالاست و آن هم به دلیل عدم پوشش بخش عرضه نسبت به تقاضاست.
تعیین استراتژی و سیاستگذاری صنعت خودرو در تمام دولتها روالی عادی است؛ بهطوریکه در هر دورهای تغییر مدل فروش خودرو یا تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان بهصورت سلیقهای از سوی دولتها اعمال میشود. با این حال اما در دولت سیزدهم نهادهایی همچون شورای رقابت یا مسوولان بخش صنعت مسوولیت عملکرد خود را نمیپذیرند....
یک کارشناس صنعت خودرو علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و معتقد است که با توجه به اقتصادی بودن عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو و اینکه ریشه آنها در حوزه سیاستگذاریهای نادرست اقتصادی است، چرا نمایندگان به سراغ وزارت اقتصاد برای کشف نادرستیها نمیروند؟
یک کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: بورس کالا نمیتواند محل مناسبی برای عرضه خودرو باشد و در هیچ کجای دنیا نیز چنین رسمی متداول نیست؛ هدف وزارت صمت این است که با عرضه خودرو در بورس واسطهها را حذف کند که در عمل چنین هدفی در پلتفرم بورس کالا میسر نخواهد شد.
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دلیل افزایش قیمت خودرو عرضه در بورس کالا نیست، اظهار کرد: علت افزایش قیمت خودرو، شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایهای شدن خودرو است اما عدهای که شفاف شدن معاملات به سود آنها نیست، ورود خودروسازان به بورس را عامل رشد قیمت مطرح می کنند در شرایطی که خریداران خودرو از بورس موفق به خرید ارزانتر شدهاند.
مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: در حالی که در صنعت خودرو به شدت نیاز به قطعات خودرو مانند ECU داریم که یک محصول دانش بنیان محسوب میشود و شرکتهای دانش بنیان داخل کشور در حال تولید این قطعات هستند و باید در فرایند خودروسازی، شرکتهای ایرانخودر و سایپا از این قطعات استفاده و آنها را خریداری کنند اما در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله نرخ ارز، خرید خارجی ...
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه حداقل ۵۰ درصد خودروها باید در بورس عرضه شوند، گفت: اگر حاشیه قیمت معقولی بین بازار آزاد و بورس شکل گیرد عملاً دلالی دیگر معنایی نخواهد داشت.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: پوستاندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش بنیان شدن در صنعت خودرو هدفگذاری شده تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی و مقیاس اقتصادی تولید حرکت کنیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و محصولات خاص کشورمان گام بر خواهیم داشت که توانمندی خوبی نیز در این زمینه وجود دارد.
یک کارشناس حوزه خودرو گفت: در شرایط کنونی مصرفکننده کمتر به سمت خرید خودرو میرود، مگر اینکه کسانی نقدینگی داشته باشند و یا وارد سفتهبازی و دلالبازی شوند، کسانی که در خرید و فروش صنعت خودرو حرفهای هستند، مطلقا خرید نمیکنند.
مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر با بیان اینکه ما نمی توانیم یک نسخه ساده و کوتا مدت را برای صنعت خودرو تعریف کنیم، گفت: یکی از دلایلی که ما امکان پیشبرد بلندمدت یک برنامه را نداریم همین است که اصلاً جایی نیست این تصمیمات بتواند با همدیگر جمع شوند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: اراده دو خودروساز بزرگ کشور، نزدیک شدن دیدگاه ها به یکدیگر در راستای منافع ملی و صنعت خودرو است و اولین دستاورد اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا به زودی به ثمر خواهد نشست.